fbpx

Hoe zit het nou precies met naked packaging? Veel, heel veel, van wat je koopt is verpakt in plastic. Dat leuke tijdschrift waarop je geabonneerd bent? Standaard op de deurmat in plastic gehuld. Die komkommer bij de supermarkt? Die drie gekleurde paprika’s in de mix? Een netje mandarijnen? Allemaal verpakt in plastic. Waarom gebeurt dit? Verschillende redenen, maar waarschijnlijk om het op korte termijn beter of makkelijk voor ons, de consument, te maken.

Een nat tijdschrift leest niet lekker, en je betaalt er toch voor? Dan moet hij ook droog zijn! Al die groenten en fruit in de supermarkt; weet je wel hoeveel mensen daar met hun (vieze) handen aan zitten voordat ze bij jou in het mandje belanden? Er zou toch iemand ziek worden van een bacterie die teruggevoerd kan worden tot een broccoli van de supermarkt… Dat is slechte publiciteit.

Wat hier beschreven is, is steeds meer mensen een doorn in het oog. Vroeger in de supermarkt liep er wel eens een verdwaald iemand met een eigen linnen tasje een paar losse appels en mandarijnen te verzamelen. Meestal werd er wat meewarig bekeken door collega shoppers. Maar zo ongelijk had deze persoon niet: wat gebeurt er met al dat plastic na dit korte gebruik? Is het dat natte tijdschrift misschien waard eens in de zoveel maanden?

Op een regenachtige zondagmiddag ben ik mij toch eens gaan verdiepen in de zin en onzin van dit onderwerp. Waarom blijven consumenten en winkels en bedrijven dit toch doen? Heel kort door de bocht staan er al een paar redenen hierboven genoemd. Echter, er zijn bedrijven die radicaal breken met deze neiging om alles te verpakken in plastic. Die douchegel van je die altijd in een grote plastic fles zit? Of je bodylotion? Daar is zo’n grote plastic fles echt onontbeerlijk toch?

Maar nee, zo’n soort product kan dus op steeds meer plaatsen gekocht en gebruikt worden zonder dat daar een jas van plastic omheen zit. Je koopt bijvoorbeeld een ‘blok’ douchegel. Wanneer dit nat wordt komt er een schuimende douchegel vrij. Dit werkt hetzelfde met bodylotion. En zoeken op internet naar gebruikerservaringen levert veelal verbaasde en lovende kritieken op. Naked packaging heet dit fenomeen. Dit klinkt niet alleen als muziek in de oren voor die verdwaalde persoon met de linnen tas; maar ook de meer bewust levende young professional. Zij hopen dat onze kinderen ook nog kunnen genieten van de oceanen, regenwouden en andere landschappen zoals wij die kennen.

Als producten zoals bodylotion door naked packaging al plasticvrij gebruikt kunnen worden en blije gebruikers oplevert: waarom stoppen we dan niet met al die zinloze plastic verpakkingen?

 

Winkelwagen
Er zijn geen producten in de winkelwagen
Subtotal
0,00
Totaal
0,00
Verder winkelen